AKREDYTACJA

„Science Meets Sustainability – How Coastal Cities Are Tackling Climate Change”

„Science Meets Sustainability – How Coastal Cities Are Tackling Climate Change”

W dniach 26–30 maja 2025 roku nasza szkoła w Gdańsku miała przyjemność gościć międzynarodową grupę uczniów i nauczycieli w ramach projektu Erasmus+ „Science Meets Sustainability – How Coastal Cities Are Tackling Climate Change”. W wizycie wzięło udział 13 uczniów z Polski, 8 uczniów z Europaschule Gladenbach w Niemczech oraz 5 uczennic z IES Virgen de la Cabeza z Marmolejo w Hiszpanii. Przez cały tydzień uczestnicy wspólnie uczyli się, zwiedzali i pracowali nad tematami związanymi ze zmianami klimatu, ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem miast nadmorskich.

Pierwszego dnia powitaliśmy naszych gości w szkole i oprowadziliśmy ich po budynku oraz jego otoczeniu. Była to doskonała okazja do wzajemnego poznania się, integracji i rozmów. Po południu cała grupa wyruszyła na spacer po historycznym centrum Gdańska. Uczestników zachwyciła piękna architektura starego miasta oraz jego bogata historia. Jednym z najciekawszych punktów dnia była wizyta w Muzeum Bursztynu, gdzie młodzież mogła podziwiać unikatowe wyroby z bursztynu i poznać historię oraz znaczenie tego „bałtyckiego złota”.

Drugiego dnia udaliśmy się do Gdyni, gdzie rano odwiedziliśmy Centrum Nauki Experyment – interaktywne muzeum nauki, oferujące wystawy dotyczące fizyki, biologii i ekologii. Dużym zainteresowaniem cieszyła się interaktywna ekspozycja poświęcona ludzkim zmysłom i świadomości ekologicznej. Nasępnie wzięliśmy udział w warsztatach edukacyjnych „What’s the Deal with Plastic?”, podczas których młodzież dowiedziała się więcej o globalnym problemie zanieczyszczenia mórz i oceanów tworzywami sztucznymi oraz o codziennych wyborach, które mogą zmniejszyć nasz negatywny wpływ na środowisko.

W środę zorganizowaliśmy w szkole serię warsztatów. Jednym z nich była gra edukacyjna „Sustainability Game”, w której międzynarodowe zespoły rozwiązywały zadania związane z ekologią, zrównoważonym rozwojem oraz zmianami klimatycznymi. Zajęcia te pobudzały kreatywność, współpracę i wymianę doświadczeń między uczniami z różnych krajów. Po południu wybraliśmy się do Sopotu, gdzie spacerowaliśmy po plaży i odwiedziliśmy najdłuższe drewniane molo w Europie – Molo w Sopocie – skąd roztaczał się piękny widok na Zatokę Gdańską.

Czwartek upłynął pod znakiem nauki. Rano odwiedziliśmy Wydział Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie w trakcie oprowadzania uczniowie mieli okazję dowiedzieć się więcej o nowoczesnych projektach badawczych z zakresu biotechnologii i ochrony środowiska. Niewątpliwą atrakcją dla uczniów była możliwość udziału w eksperymencie laboratoryjnym oraz zwiedzanie wydziału.

Piąty, ostatni dzień wypełniony był warsztatami w szkole. Kontynuowaliśmy wspólne zajęcia, graliśmy w edukacyjne gry, a także nauczyliśmy się tańca „Belgijka”, który bardzo spodobał się wszystkim uczestnikom. Na zakończenie uczniowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa, a wspólnie podsumowaliśmy cały tydzień i podzieliliśmy się najciekawszymi wspomnieniami. Po południu odwiedziliśmy Europejskie Centrum Solidarności (ECS) – nowoczesne muzeum i centrum kultury, poświęcone historii ruchu Solidarność oraz drodze Polski do demokracji. Była to niezwykle wartościowa lekcja historii i kultury, która pozwoliła naszym gościom lepiej zrozumieć dzieje naszego miasta i kraju.

Cały tydzień okazał się niezwykle inspirującym i niezapomnianym doświadczeniem dla wszystkich uczestników. Projekt nie tylko pogłębił wiedzę młodzieży na temat problemów związanych ze zmianami klimatu i zrównoważonym rozwojem, ale przede wszystkim umocnił międzynarodowe przyjaźnie i stworzył mosty między młodymi ludźmi z różnych krajów. Z niecierpliwością czekamy na możliwość kontynuacji tej współpracy w kolejnych projektach Erasmus+.

Galeria zdjęć z wizyty dostępna jest w zakładce GALERIA

© XX Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta