- 16-12-2016 Administrator
WARSZTATY LITERACKIE Z PISANIA HAIKU
WARSZTATY LITERACKIE Z PISANIA HAIKU
prowadzenie – Daniel Odija - pisarz
WSTĘP
Podczas warsztatów uczestnicy zajęć zapoznają się z sylwetką pisarza, procesem powstawania książki oraz warsztatem pisarskim. Po prezentacji autorskiej, pisarz przeprowadza ćwiczenie z pisania haiku.
Pisarz może być w pewnym sensie „atrakcyjniejszym mentorem” dla uczniów niż nauczyciel. Jego oferta edukacyjna dla uczniów to forma zabawy, nie kojarząca się z męczącym obowiązkiem szkolnej nauki. To alternatywny sposób upowszechniania czytelnictwa.
CELE:
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania.
- Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych.
- Stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej
- Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości
- Uwrażliwienie na obserwowanie własnego otoczenia
- Zwiększenie wrażliwości estetycznej poprzez obserwację przyrody
ĆWICZENIA
Pisanie Haiku – japońskiej formy poetyckiej. Haiku to krótki wiersz, składający się zazwyczaj z trzech wersów. Jego głównym założeniem jest kontemplacja przyrody, co w efekcie prowadzi do refleksji nad sobą samym.
Uczestnicy warsztatów układają swoje haiku z rozsypki słownej, którą losują z woreczków. Układają wiersze. Każdy z wierszy jest czytany i omawiany. Następnie każdy uczestnik warsztatów próbuje napisać własne haiku.
EFEKTY:
- Poprzez przystępną i prostą formę haiku, dzieci zapoznają się z wyjątkową sztuką poezji.
- Uczą się kreatywnego pisania poprzez zabawę.
- Taka forma kreatywności dowartościowuje uczestników zajęć, ponieważ z rozsypki słownej (odpowiednio dobrane słownictwo) zawsze powstanie ciekawy wiersz. Z mojego wieloletniego doświadczenia, zauważyłem, że pod wpływem tych warsztatów uczestnicy warsztatów zaczynają pisać własne haiku.